Øistein Riber gradert til 6. DAN

Øistein Riber ble 1. desember gradert til 6. DAN av Sensei M. Shiomitsu, 9. DAN Hanshi Shihan, under Wado Ryu Norge sin årlige juleleir.

Wado Ryu Norge arrangerte vanen tro juleleir med Sensei Shiomitsu i perioden torsdag 29. november til og med lørdag 1. desember. Det var under avslutningen av leiren på Wado Ryu Norge sitt sedvanlige julebord i regi av Troll Karateklubb Bushido, at Sensei Shiomitsu kunngjorde at Øistein Riber var tildelt 6. DAN.

Dette var en tildeling de tilstedeværende satte umåtelig pris på og noe mange hadde håpet ville komme snart. Øistein Riber er med dette den høyest graderte person innefor stilarten Wado Ryu i Norge.

En av de som kjenner Øistein Riber og hans karathistorie best er tidligere president i Norges Kampsportforbund, Helge Dehlin. Helge uttaler at Øistein har betydd mye for han selv opp gjennom årene og har bidratt til denne artikkelen ved å komme med viktig informasjon og historiske fakta som er gjengitt her.

Øistein startet sin karate historie i 1974 først hos Rune Hagen i Oslo Karateklubb og gikk i 1976 videre til Samurai Karateklubb hvor han blant annet møtte Helge Dehlin året etter (1977). Disse to notabilitetene har siden denne tiden fulgt hverandre på mange områder i tykt og tynt og ikke minst utallige reiser.

Øistein har vært med å starte Bushido Karateklubb, også dette sammen med Helge Dehlin, og ikke minst Stilartsorganisasjonen Terra Karate Kai som senere er omdøpt til Wado Ryu Norge. Han har videre betydd mye for alle karateklubbene i Østfold som er tilknyttet Wado Ryu Norge, men også andre klubber utenfor stilartsgrupperingen Wado Ryu Norge.

Øistein var også kata coach i mange år for det norske kata landslaget da vi hadde et slikt tilbud til landets kata utøvere. Tidligere president i NKF Helge Dehlin berømmer den jobben han gjorde på dette området.

Helge nevner videre at Øistein er et organisasjonstalent og at han har gjort en utmerket jobb i oppbyggingen av stilartsorganisasjon Wado Ryu Norge.

Helge trekker videre frem en spesiell hendelse fra Øistein sin aktive karriere som konkurranse utøver det kan være verdt å dele med andre. Dette er fra en NM finale i Bergen i 1978. Helge skriver følgende: ”Jeg glemmer aldri da han gikk NM-finale i 1978 mot Bjørn Solberg med brukket hånd. Bjørn fikk røde rosetter (det var blod) på gien for hver gyaku zuki som traff. Han skjønte ingen ting. Øistein vant og det med en kyukushinkai-dommer! Bjørn glemmer aldri den kampen, noe han sa til meg senest på forbundsmøtet i forbundet tidligere nå i høst.”

Helge Dehlin bemerker også: ”Året etter gikk bronsefinale i NM åpen klasse på Gjøvik mot Øistein, og tapte selvfølgelig. Han har brukket nesa mi en gang, og jeg har sjelden vært stoltere.”

Helge bemerker også at Øistein i likhet med han selv er meget glad i et produkt som blant annet inneholder humle, malt, gjær og friskt vann. Det er derfor Helge av og til kaller ham Ølstein.

Til slutt sier Helge, ”Han er en god venn og en fin fyr, og 6. DAN er høyst fortjent.” Vi andre i Wado Ryu Norge kan bare slutte oss til dette og gratulere så mye.

I løpet av treningsleiren ble det også utdelt andre DAN grader. Disse var:

Gard Sælid, Sentrum Kampsportsenter Sarpsborg 4. DAN
Gunnar Holte, Sentrum Kampsportsenter Sarpsborg 2. DAN
Gjermund Martinsen, Halden Karateklubb 1. DAN

Alle disse gratuleres også så mye med sin nye grad.

Vi vil helt til slutt få ønske alle en riktig god jul og et godt nytt år.

MVH
Stig Kristiansen, på vegne av Wado Ryu Norge.

Vi i Halden KK gratulerer Riber sensei på det varmeste!

På vegne av Halden Karateklubb
Gjermund Martinsen