Gradering i Halden Karateklubb sommer 2010

I tradisjon tro ble det avholdt sommer gradering for Halden Karateklubbs medlemmer på Os skole 14 og  15 juni.<

Med gjenkjennelig profil og fast oppsett ble rammene rundt og følelsene i magen, akkurat slik som en gradering skal være i Halden Karateklubb.

Stilfult, seriøst og litt høytidlig!

Mange spente barn og voksne skulle nå demonstrere hva de har lært, på hvilket nivå de er, og om de var klare for å gå et steg videre.

For hensikten med graderingssystemet er å ha kontroll over elevenes standard og utvikling. Vanligvis er det gradering etter en periode 6 måneder med dedikert trening.

I Halden KK ligger fokus på seriøs trening, og personlig utvikling over tid. Tid er som et kvalitetsstempel. Det kan sammenlignes litt med mat og drikke. Det er raskt og lettvint med «drive-inn» hurtigmat innimellom, men den beste maten lages med omtenksomhet og over litt tid. Fokuset vårt ligger ikke kun på pensumtrening for å oppnå beltegrader, men på å lære mest mulig karate. Lykkes man med å ha mest mulig fokus på egen mental og fysisk utvikling, kommer beltene av seg selv. For det er en deilig og anerkjennende følese når man lykkes. De elevene som består gradering mottar en forfremmelse i grad og retten til å bære det nest belte. Når man består en slik gradering, forventes det at eleven fortsetter å trene med enda større inspirasjon og entusiasme enn tidligere.

I virkelig karate-do trening er det et meget viktig poeng som elevene må forstå, at det sorte beltet er ikke det endelige målet. Det er ingen slutt på det å trene karate. Det sorte beltet markerer begynnelsen på en enda dypere forståelse av karate, og enda mer seriøs trening. Alle gradene man får, er faktisk bare en liten del av helheten. Dersom man forstår dette er det klart at selv om man skulle stryke på en gradering, må man ikke slutte å trene. Tvert imot, må eleven trene enda mer. Fremgang er en individuell prosess som går i elevens tempo. Noen går raskt andre ikke fullt så fort. Hele poenget er å ikke gi opp. Virkelig karate-do trening er en livslang hendelse med seriøs trening.

Så gratulerer alle som klarte nytt belte og ny grad denne gang. Etter lojal, hard og tålmodig jobbing er det fullt fortjent. Vær stolt av dere selv og den tiden noen av dere har brukt, og at dere ikke fristes av snarveier. I det store perspektivet finnes det nemlig ingen! Tid er et kvalitetsstempel, især om vel utnyttet!
Til dere som ikke klarte det denne gang så er det bare å stå på videre. Med litt ferie nå først og god trening etterpå er det en ny sjanse om 3 mnd.

Snart karateleir i Fredrikstad :-) Halden kk drar inn med egen teltleir og 20 barn denne gang!

Til dere som skal være med, velkommen på søndag! Vi gleder oss!!

Til alle andre, ha en god ferie, kos dere, så ses vi i august igjen :-)