Under 1 uke til NM i Karate.

Under 1 uke til NM i Karate

Om en uke er det igjen klart for individuelt NM i karate. For andre gang arrangeres det NM med WKF-karate, fullkontakt-karate og Shobu ippon-karate. For å representere Halden Karateklubb deltar Hoang Kim Theresa Tran, Nadia Rojahn Martinsen, Even Johansen og Jacob Van Eden Skårnes. Kim deltar i klassen kata damer senior og Even i kata gutter ungdom/kadett. Nadia deltar i klassen Kumite jenter junior +59kg og Jacob i klassen Kumite gutter kadett -70kg. Vi har snakket med utøverene og spurt om forventninger osv.

Spørsmål: Gleder du deg?[img_assist|nid=2005|title=Even Johansen|desc=|link=none|align=left|width=233|height=350]

Even: Ja!
Kim: Ja, jeg gleder meg veldig til NM! Tror det kommer mange gode utøvere, så det blir spennende å se på!
Jacob: Ja, jeg gleder meg kjempe mye, men gruer meg litt også.
Nadia: Gleder meg veldig mye, selv om det alltid er litt skummelt og spennende hver gang.

S: Hvilke forventninger har dere til mesterskapet?

Even: Håper i det minste å vinne en kamp.
Kim: Forventningene er ikke så store, med tanke på at det er mange i min klasse. Håper så klart at jeg vinner første runde, og selvfølgelig vil jeg ha en plassering!
Jacob: Jeg har store forventninger til meg selv og går for gull.
Nadia: Håper på å ta medalje, om jeg er god nok til gull det gjenstår å se. Har jo tatt medaljer tidligere og magefølelsen er god.

S: Første gang? Spent?

Even: Jepp, første gang. Så klart jeg er spent!
Kim: Ikke første gangen min på NM, men første gang på veldig lenge! Tror sist gang jeg var på NM var for 2-3 år siden.
Jacob: Dette blir mitt tredje NM, men jeg er like spent som jeg var første gangen jeg deltok.
Nadia: Jeg har deltatt i NM 3 ganger tidligere, så dette blir mitt fjerde. Det er alltid like spennende å se hvor man ligger i forhold til konkurrentene.

S: Hvor lenge har du konkurrert?[img_assist|nid=1946|title=Kim Therese Tran|desc=|link=none|align=right|width=233|height=350]

Even: Siden jeg har hatt gult belte, tror jeg.
Kim: Har konkurrert en stund. Begynte sånn ca. samtidig som Nadia, tror jeg. Det var vel for 3-4 år siden, kanskje? Så har jeg hatt ca. litt over 1 år med pause pga. kneet mitt.
Jacob: Jeg har konkurrert i ca. 5 år.
Nadia: Jeg har konkurrert i ca. 6 år. Begynner å bli så lenge at jeg ikke husker helt.

S: Har du tidligere tatt medaljer i mesterskap?

Even: Tror jeg har en førsteplass, og ett par andreplasser i kata i regionale stevner.
Kim: Jeg har ikke fått noen plassering eller medaljer i NM før. Har fått ett par medaljer i regionale stevner og bronse i Scandinavian Open 2008.
Jacob: Jeg har flere medaljer fra regionale stevner og mesterskap og et NM gull i kumite.
Nadia: Tidligere har jeg tatt flere medaljer i regionale stevner og mesterskap, 2 sølv i Bergen Open og et sølv og en bronse i NM.

S:  Har dere trent karate lenge?

Even: 5 år.
Kim: Jeg begynte med karate i år 2000, da jeg var 10 år gammel. Har tilsammen trent karate i 11 år.
Jacob: Har trent i omtrent 8 år.
Nadia: Jeg har trent siden 2003, 8 år.

[img_assist|nid=2006|title=Ao|desc=Nadia Rojahn Martinsen|link=none|align=left|width=570|height=379]S: Hvorfor konkurrerer du, og hvorfor har du valgt den grenen du konkurrerer i?

Even: Jeg deltar i kata. jeg har ikke nervene til å delta i kumite. Er egentlig ganske feig når det gjelder konkuranse-kumite.
Kim: Jeg deltar i kata damer senior. Grunnen til at jeg deltar i kata er fordi jeg syns jeg gjør det bedre i kata enn i kumite, og syns det er morsomt å gå kata. Vil nok prøve å konkurrere kumite en gang i fremtiden!
Jacob: Jeg konkurrerer i kumite fordi jeg synes det er en spennende og litt skummelt måte å konkurrere på.
Nadia: Jeg begynte å konkurrere fordi jeg synes at det ble kjedelig med bare vanlig tradisjonell karate. Begynte med både kata og kumite, men nå er det bare kumite. Kata ble for kjedelig. Kumite er mindre forutsigbart og mer spennende.

[img_assist|nid=2007|title=Aka|desc=Jacob van Eden Skårnes|link=none|align=right|width=570|height=379]

Vi ønsker alle fire lykke til neste helg!

Heia Halden Karateklubb!

- Nadia